Odbiorca ubezwłasnowolniony – premiera!

2017-09-08

Uprawiając na co dzień czytelnictwo tablic rejestracyjnych (a trudno go nie uprawiać, skoro w tym kraju znaczną część dnia spędza się za kierownicą), ma się najczęściej do czynienia, tak samo zresztą jak przy zgłębianiu innych gatunków kultury masowej, z konwencjonalnością, nudą i tandetą – pisał Stanisław Barańczak w zbiorze esejów Tablica z Macondo.

 

Autor Korekty twarzy powracał do kultury masowej często i przy wielu różnych – czasami bardzo prozaicznych – okazjach. Powrotom tym zawsze towarzyszył jednak krytyczny namysł nad perswazyjnym wymiarem popularnych powieści kryminalnych, piosenek, filmów czy transmisji sportowych. Krytyka nie oznacza jednak całkowitego odrzucenia – właśnie Barańczak był jednym z pierwszych polskich humanistów, którzy zobaczyli, że również w kulturze popularnej pojawiają się dokonania wybitne.

 

W Odbiorcy ubezwłasnowolnionym znaleźć można m.in. trudno dziś dostępną książkę Czytelnik ubezwłasnowolniony z 1983 oraz cykle esejów i felietonów z początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, w ogromnej większości nieprzedrukowane w tomach. Widoczne są tutaj największe zalety Barańczaka jako pisarza: stylistyczne mistrzostwo, inteligencja, przenikliwość, dowcip.

 

Książka jest trzecim, po Życiu w rozproszonym świetle Jacka Gutorowa i Języku poetyckim Mirona Białoszewskiego Stanisława Barańczaka, tomem wydanym w serii Sztuka Czytania. W tym roku w cyklu ukaże się jeszcze O stylu późnym. Muzyka i literatura pod prąd Edwarda W. Saida. Więcej informacji wkrótce!

 

Zapraszamy!

Wróć